torsdag 14 december 2017

Saffranskakor och saffranskaka






Oj oj oj, det blev en luciadag med massor av kakor. Fika på jobb och fika hemma. Och jag hade ju laddat med att baka en del i helgen. Saffranskakor, cookies och ett pepparkakshus. Lite halvfusk med delar av baket. Cookiesen var ett sånt där mixpaket där man bara tillsätter smör och sirap. Och pepparkakshuset bakade jag av färdigköpt deg.  Återkommer till pepparkakshuset i ett eget inlägg för det är inte riktigt klart än. Loppan och jag ska fixa slutfinishen och det kräver att jag gör en ny laddning kristyr. Återkommer med bilder och recept på kristyr.


Men de där krackelerade saffranskakorna... de kan jag bjuda på recept på här och nu. Sååå goda! Och ja, de ska se ut så där! 








Receptet hittar du HÄR (<--klicka)



Och det var ju inte nog med det, kvällen före lucia fick jag ett ryck och gjorde en annan saffranskaka. Kan man få för mycket saffran i juletid? Märkligt, som liten gillade jag inte alls saffran. 








HÄR (<--klicka) hittar du receptet på den. 








Inga kommentarer: