måndag 18 december 2017

Pepparkakshus anno 2017







Har ju glömt att visa årets pepparkakshus som vi bakade för ett tag sen. Eller rättare sagt, jag ville vänta med bilder tills vi var helt färdiga och det blev vi inte förrän nu i helgen. 



Köpepepparkaksdeg och förra årets husmodell. Nästa år vill jag nog ge mig på att rita en ny husmodell. Men igår körde vi som sagt beprövad modell. 








Köpedeg och hemmagjorde kristyr. De där färdiga tuberna är ju helt omöjliga att jobba med.  Och det är ju superenkelt att röra ihop. 









Lite meckigt att hålla i en stor strut, men man kan ju alltid träna på vanliga pepparkakor. För när vi ändå var igång att baka husdelar så gjorde vi även lite "vanliga" pepparkakor. 








Och förberedde pynt till huset.








Käckt, eller hur? 











Vis av erfarenhet är det alltid bäst att dekorera INNAN man monterar. 







I ärlighetens namn ska jag erkänna att vi brukar montera pepparkakshus med limpistol... Till barnens stora besvikelse, eftersom de då inte kan äta huset efter jul när det är dags att riva. Men i år så. Denna gången går det att äta! För jag testade Baking Glue som jag hittade i mataffären. Jag var lite skeptisk till det, men det funkade kalasbra. Smidigt att stryka på och torkade rekordfort. 








Ett nästan färdigt hus. Dekorationsdesignen stod Loppan för. Taket fick lite mer piff av mig i efterhand, men allt annat bestämde hon. 








Lite extra piff var det ja... 








Färdigpiffat och redo för inflyttning.












Tadaaa! Pepparkakshus anno 2017!




Inga kommentarer: