måndag 18 december 2017

(Ny)gammalt julpiff



Inte för att jag behöver mer julpynt, men visst blir man sugen varje år när det kommer nytt julpiff i butikerna. Adventsljusstakar, julstjärnor och annat piff. Kan inte riktigt motivera mig till att lägga dyra pengar på nytt piff, MEN om man springer på fint piff för nästan inga pengar alls, då känns det genast lite lättare att förnya sig i juletid. 








Som de här julkulorna som jag hittade för några tior på Erikshjälpen. Det fanns massor av såna paket så det var nog nåt gammalt lager från nån butik. Jag slog till med ett par paket.








Och det här sprang jag också på. En liten vinkylare som passar perfekt som kruka till en amaryllis i juletid, kanske. Och ytterligare julkulor. 1 krona st. Som hittat.








Det var det även att ge 15 kronor för den här fina ljuslyktan. Nu vågar jag inte sätta ett värmeljus under den, för den blir väldigt varm (jag testade en liten stund). Men den är alldeles perfekt för ett litet batteridrivet fejkljus. 



 





Mitt sista julfynd var det här. En liten liten platt tomte. Helt galet oplacerbar, men jag kunde bara inte släppa honom. 








Känner mig nästan som Ernst Kirschsteiger när jag säger att han "talade till mig". Det var nånting i blicken hos den där lilla tomten som gjorde att jag inte kunde lägga tillbaka honom på loppisbordet med en massa julkrimskrams. Så ja. För en tia fick han följa med mig hem. Och nu ligger han på fönsterkarmen i köket och håller mig sällskap när jag lagar mat. Min lilla hustomte. 



Vintagejul. Mitt gamla ärvda julpynt har nu fått sällskap av lite nyköpt vintagejul. Bra så. 




Inga kommentarer: