torsdag 21 december 2017

Italiensk julmeny och internationellt gottebord



Vad menas det med att jobba som konsult, kanske nån undrar?  Jo, det betyder att man har en arbetsgivare på ett företag och sin uppdragsgivare på ett annan. Den mesta av sin arbetstid tillbringar man på uppdragsgivarens kontor. Men ibland är man kanske hos sin arbetsgivare. Jag är mesta tiden hos min uppdragsgivare. Ibland jobbar jag hemifrån. 



Det finns för- och nackdelar med att jobba som konsult. Jag tänkte skriva om en fördel så här i juletid. Man får - åtminstone i mitt fall - fira jobbjul två gånger. Eller ännu fler. Som jag i år. Häromdagen var det julmiddag med min arbetsgivare och mina konsultkollegor. Vi träffas inte så ofta eftersom vi är ute på olika uppdrag. Dagen efter var det dags hos uppdragsgivaren. Först jullunch och sen knytkalas på eftermiddagen med internationellt julgodisbord. 



Alltså jag dör. Vilken matkoma! Så mycket mat! Så mycket gotter! Här kommer ett bildregn.









Det var väl egentligen tänkt att vi skulle äta svenskt traditionellt julbord, men det var visst omöjligt att hitta nåt som passade vårt datum. Istället blev det italiensk meny på italiensk restaurang. Vilken lycka! Jag var så pepp innan vi kom dit. Och jag var så mätt när jag gick därifrån... 



Underbart gott, men vansinnigt stora portioner. Och många portioner!











All den här maten var alltså till en person! Och nej, det gick inte att äta upp allt. Det var suuuupergott, men det gick inte att få ner så mycket mat. Jag var typ mätt redan efter förrätten...








Men ehhh... det kan tänkas att jag lyckades få ner nästan hela den gigantiska efterrätten... Ser ni hur stor den var? Fyllde en hel mattallrik. Och var sååååå god. 



Ja det var den italienska julmenyn den. Och dagen efter var dags att fira på kontoret där jag tillbringar mina arbetsdagar.



Först traditionell svensk julmat med skinka, Jansson, köttbullar, prinskorv, brunkål etc etc. Jag som fortfarande var mätt efter den italienska frossan hoppade över lunchen. Och laddade för eftermiddagsfikan istället. 








Jag jobbar med kollegor från olika delar av världen så det var ett internationellt gottebord. Gotter från alla jordens hörn. Och gotter i mängder. 










Galet, eller hur? Känns som att jag inte behöver äta nåt på några dagar nu. Kan pausa tills det är dags för julmat på julafton... 



Men alltså. Internationellt julfrossande. Inte dumt alls. Inte dumt alls. 




Inga kommentarer: