söndag 3 december 2017

Galet göra i adventstider - och recept på smarrig saffranskaka




Julmarknadsshopping


Såå glad att vi valde att lämna allt jul- och städstök några timmar igår för att gå på julmarknad. Inte minst när jag vaknade till regn imorse. Idag har jag fortsatt. Låter galet kanske att det tar sån tid att adventförbereda, men ja, det tar tid. Jag har putsat fönster (i regnet, jag vet, galet), planterat växter (också i regn, galet) och jag har grävt runt i jullådor (himmel så mycket man samlat på sig under åren. Jag är jättenostalgisk när det gäller julpynt. Jag tar inte fram allt, men jag kan inte göra mig av med nåt gammalt. Det finns så mycket minnen förknippade med julpynt...) 



Mitt i allt grejande, körde jag hundra maskiner tvätt, körde en sväng till mataffären och en sväng till en annan mataffär för att hämta lite julklappsbeställningar från Black Friday. Och däremellan hann jag med lite julklappsshopping i en annan affär. Skönt att ha lite shoppingmöjligheter hemma i byn. 



Och så gjorde jag en sak till. Som hör till i adventstider. Jag bakade! Det är kanske inte så galet att baka, men att göra det samtidigt som jag gör allt det andra... det är nog lite galet. Och vet ni, det blev galet gott! Här kommer ett av två recept jag premiärbakade idag. Sparar det andra till en annan dag. Håll utkik här, så kommer det snart. 



Här kommer första receptet: 





Receptet hittade jag på Lindasbakskola.se



ca 16 bitar


25 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
1 pkt saffran
1 dl strösocker
1/2 krm salt
1/2 tsk mortlade kardemummakärnor
150 g smör, rumsvarmt
ca 14 dl vetemjöl


Vaniljfyllning:
ca 150 g smör, rumsvarmt
3 msk vaniljsocker


Garnering:
1 ägg
pärlsocker, florsocker



Gör så här:


1.

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och saffran och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt strösocker, salt, kardemumma, smör och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter.


2.

Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 minuter.


3.

Dela degen i 4 delar.


4.

Kavla ut degbitarna till tunna rundlar, så att de precis får plats på plåten.


5.

Lägg en rundel på en plåt med bakplåtspapper. 


6.

Bred ut 1/3 av smör/vaniljblandningen.


7.

Lägg på platta nummer två och upprepa punkt nummer 6.


8.

Lägg på platta nummer tre och upprepa punkt nummer 6. Lägg sist på den fjärde degplattan.


9.

Mät ut mittpunkten och tryck försiktigt ner ett litet glas i mitten. 


10.

Dela degplattan i fyra delar utifrån cirkeln i mitten. Dela därefter varje fjärdedel i fyra bitar. Totalt ska det bli 16 strålar i solen.


11.

Pensla degen med ägg och strö eventuellt över lite pärlsocker. Sätt ugnen på 225 grader. Låt solen jäsa i ca 15 minuter.


12.

Grädda solbullen längst ner i ugnen i 25 - 30 minuter. Håll koll så den får lagom färg. Jag tog ut min kaka efter 20 minuter, hade nog kunnat ta ut den nån minut tidigare. Låt kakan svalna på plåten. Pudra gärna över florsocker vid servering. 



Njuuut! Inte så söt, men väldigt väldigt god. 




Inga kommentarer: