måndag 8 maj 2017

Nostalgitripp, del I








Förra helgen gjorde vi en utflykt till en av orterna jag swischar förbi varje gång jag tar tåget till jobb. Bilden ovan kanske är en ledtråd? 








Eller denna?



Ok, jag hjälper er. Osby! Ni vet väl att BRIO-leksaker härstammar från Osby? 
B-röderna I-varsson I O-sby.








Nu åkte vi inte dit primärt för att gå på Brios leksaksmuseum, men visst hamnade vi där. Och fick nästan slita Loppan därifrån. Och lova henne att nästa gång hon följer med mamma på jobb så vill hon stanna till och besöka museet i Osby. Lekoseum, heter det. Och visst, man både tittar och leker därinne. 



Här kommer ett bildregn. Och lite mamma-nostalgi.








Överst på min önskelista när jag var liten stod alltid ett sånt här dockskåp. Men jag fick aldrig nåt... NU står det överst på Loppans önskelista. Jag kanske lovade henne att vi skulle kolla efter ett sånt på loppis så vi kan måla och tapetsera det tillsammans... 








Nostalgi i massor.








Fina gosedjur.







En samling tågbanefigurer från olika tidsepoker.








En riktig BRIO-klassiker!








Och där mitt i bild står min gamla vävstol! Eller inte min, men en sån som jag hade. Fast det stod i utställningen att den var från fyrtiotalet. Riktigt så gammal är jag inte... 








Efter att vi gått igenom nostalgidelen med träleksaker, blev det nostalgi på riktigt. Ett ombyggt SJ-tåg rymde både tåg, dataspel och Barbieavdelning. Nostalgi för mig eftersom jag varje sommar hela min barndom åkte till Åre (ja, vi åkte till Åre på sommaren och inte på vintern!) i ett sånt tåg.








Fast här hade en del av ursprungsinredningen fått ge vika för leksaksutställning.








Som det här tåglandskapet som fyllde en hel kupé.








Men alltså. Nostalgi. 💗




















Imponerande tåglandskap. Lite som det jag åkte förbi när jag var liten...



Men Loppan var mer imponerad av Barbieutställningen. De bilderna spar jag till ett eget inlägg. 



Ni undrar kanske om maken också blev nostalgisk?








Jodå.




1 kommentar:

Nilla Tankebubblor sa...

Jättefint! Vi har också varit där (och jag söker i bloggen) Just det 2006 var det ja. Kul!