tisdag 9 maj 2017

Mellominnen






Så här i Eurovisiontider kan jag inte låta bli att bli lite nostalgisk. Minns när jag var liten och bad familjen vara tyst när vi tittade för jag skulle spela in låtarna från TVn på en kassettbandspelare. För man ville ju lyssna flera gånger om och på den tiden fick man inte höra den svenska vinnarlåten från det att den vunnit den svenska tävlingen tills den skulle tävla i den stora tävlingen. Det var så länge sen att man varken kallade det Mello, Melodifestivalen eller Eurovision song contest. Eller jo, kanske man sa Eurovision song contest, det minns jag faktiskt inte. Men jag vill minnas att den svenska tävlingen, som bara var ett TV-program, hette Schlagerfestivalen. Eller var det bara i folkmun? 



Nåja, nu undrar ni vem det är på bilden ovan? Jo men det är ju sötaste Ann-Christine Bärnsten som tävlade i svenska uttagningen 1975. Vad låten hette? Ska vi plocka körsbär i min trädgård? Alltså vilken klassiker! Minns att jag tyckte hon var söt och minns att jag sjöng låten om och om igen, åtta år gammal som jag var. Hon kom inte vidare till den internationella tävlingen, men hon fastnade för mig och än idag kan jag sjunga valda delar av låten.








1978 tävlade Baccara för Spanien. Inte med låten Yes sir I can boogie som jag trodde (jag var tvungen att googla) utan med en låt som jag inte alls minns. Men jag minns att tjejerna var jättepoppis. Och jag och min bästis Helén mimade till dem och uppträdde på klassens timme. Plus att vi dansade nån konstig discodans där vi bumpade rumpan och höfterna mot varandra hemma i hennes flickrum.









Men mitt minne av gamla mello-låtar är lite förvirrat märker jag, nu när jag googlar på låtar och artister som jag var helt övertygad om att jag sett där. Jag var helt övertygad om att Plastic Bertrand tävlade i mellon nån gång runt 77-78 med låten Tout petite la planete. Vill minnas att jag var på lägerskola, 11 år gammal och spelade denna om och om igen, lite betuttad i Plastic som jag tyckte var dösöt... Men när jag googlar så tävlade han 1987 med en låt som hette Amour amour, då han kom näst sist med futtiga fyra poäng! Låten Tout petit är visserligen från 1978, men den var tydligen inte med i nån eurovisiontävling.








1987 tävlade Johnny Logan för Irland med låten Hold me now. Jag tyckte låten var bra och jag tyckte Johnny var sååå snygg. Mina tjejkompisar retade mig och jag fick hans singel i födelsedagspresent av dem det året. Och jag blev jätteglad och jättegenerad...








1983 vann en med mig nästan jämnårig, då okänd, tjej i kycklinggul byxdress. Och alla var superimponerade av henne och jag fattade ingenting. Hon var inte min favorit. 








Nån mer än jag som minns Nicole och låten Ein bisschen Frieden? Oj vilken landsplåga den blev. Det tyska originalet översattes till svenska och gick varm på radion. Och jag fick sjunga den på tyskalektionen i skolan. I ett - då - supermodernt hightech rum  är vi fick sitta i små bås och lyssna i stora hörlurar och sjunga i mikrofoner. 








1979 tävlade Gali Atari & Milk and Honey för Italien med låten Halleluja som också blev en radioplåga. Vill minnas att min morfar älskade den och höjde ljudet på radion när den spelades.








Samma år tävlade Tyskland med låten Djingis Khan och den var superpoppis i skolan, minns jag. Vi spelade den på klassfesterna när vi hade disco på mellanstadiet.



Medan jag googlade bilder och fakta för det här inlägget har Sverige gått vidare till final och så även mina favoriter Moldavien och Cypern. 




Inga kommentarer: