lördag 18 mars 2017

Tillbakablickar på tv-favoriter



Tidigare i veckan läste jag hos Emma att hon listade 8 seriekaraktärer hon haft crush på. Sen dess har jag haft huvudbry att komma på mina. Jag ser dem alla - de är många - framför mig, men jag har svårare att komma på namnen! Och inte hjälper det att jag inte heller kommer på namn på filmer eller serier de varit med i... Kan det vara åldern, tro..? 



Men under tiden jag fortsätter fundera, så kommer här min teenage-crush-lista. Topp tre seriekaraktärer som fick mitt tonåriga jag att sitta i TV-soffan och rodna på åttiotalet... 







Är ni gamla nog att minnas Macahans? Oj oj oj, handlingen var väl egentligen inte riktigt i min smak, men jag tittade. På Luke. Jag hade bara ögon för Luke. Som spelades av Bruce Boxleitner. Snygg, snyggare, snyggast. Inte alls som sin tramsiga lillebror i serien. Minns inte ens vad hans karaktär hette. Jag hade som sagt bara ögon för Luke. Och så hans farbror Zeb som var den coolaste gamla gubbe som skådats på TV. Och på den tiden var det ganska många gamla gubbar på TV...







På åttiotalet gick det en serie som hette Remington Steele. Med en ung Pierce Brosnan. När jag tittar på bilderna nu, tycker jag att han ser mycket äldre ut än han förmodligen var då, när det begav sig. Handlingen var väl så där i serien, men vad brydde jag mig om det. Pierce var ju med. Och modet var ju faktiskt så på den tiden. Man såg ut som strikta tanter och farbröder, trots att man knappt fyllt 20. Så jag såg nog också rätt mycket äldre ut än jag var när jag satt där i TV-soffan och kollade.


Att han några år, årtionden? senare valdes till James Bond var ett självklart val, enligt mig. 






Och så nummer tre på min topplista då. Utan inbördes rangordning. Eller, nä, Luke var nog överst på listan. Dylan i Beverly Hills! Serien som man satt klistrad framför och aldrig lärde sig siffrorna i titeln på serien. Den hette ju Beverly Hills! Helt enkelt. Och han hette Dylan och var by far snyggast i serien. Minns att jag följde den här serien tillsammans med min mormor (!) som var lika fascinerad som jag. Av serien som sådan, tror jag. Kanske inte lika mycket av just Dylan. Fast jag minns att hon höll med mig... 💗



Japp. Det var min topp-tre-teenage-crush-lista. Jag jobbar på min vuxen-lista. Återkommer med den. Ska som sagt bara gnugga geniknölarna och komma på vad de heter, de som jag nu har på min näthinna. 



Gud, vad jag blev sugen på att se om de här tre serierna nu..! Undrar om de finns att streama nånstans...



(eget kollage med googlade bilder)



1 kommentar:

Nilla Tankebubblor sa...

Vad kul! Vi har ju Luke gemensamt där! Jag såg 90210 men hade ingen speciell favorit av killarna där. Kul att tänka tillbaka på gamla tv-serier!