tisdag 28 februari 2017

Piffad vardagsmat



Falukorv. 


Vardagsmat i många familjer, gissar jag. Och barnmat. Tillsammans med makaroner? Nu är det så i vår familj att barnen inte är jätteglada för falukorv. Och inte maken och jag heller. Men det finns ett falukorvrecept som vi gillar. Ja, inte Loppan då. Hon har ju sin bestämda smak, hon. Men vi andra gillar det här:





1 dl creme fraiche (jag brukar använda lätt-varianten, men det är en smaksak)
2-3 pressade vitlöksklyftor
1 msk fransk senap
1/2 tsk dragon
ca 400 g falukorv
1/2 mask margarin
1 gul lök i tunna klyftor
salt, peppar



Blanda creme fraiche, vitlök, senap och dragon. Bryn korv, skuren i halvmånar i ca 5-6 min tillsammans med löken. Jag steker korven tills den är krispig, med rejäl stekyta. Rör ner creme fraicheblandningen och låt puttra några minuter. Späd ev. med litet vatten.


Servera med ris. Och snåla inte med vitlöken! Det ska smaka. Mycket.




(googlade bilder, bildkällor okända)




Inga kommentarer: