tisdag 28 februari 2017

Fettisdag!






(bildkälla: koket.se)



Idag är det fettisdag. Dags att äta semlor. Fast det tycker jag det verkar ha varit sen i oktober. Har för mig att det var i oktober som jag såg de första semlorna på ett kondis i grannstaden. 



Jag vet inte om det blir någon semla för mig idag. Jag tänker att jag ska tacka nej om jag blir erbjuden, men man vet aldrig. 



Jag googlade bilder på semlor när jag letade bilder till det här inlägget och det var nästan så jag fick en sockerchock bara att googla på semlor. Kolla själv, tryck HÄR. Eller hur? Sockerchock!



Förresten, när jag ändå var ute och googlade så hittade jag det här apropå NÄR det är dags att äta semlor;







(bildkälla: mabra.com) 



På femtiotalet (1952, enligt artikeln), var det några bagare i Malmö som började sälja semlor strax efter jul. Men se det skulle de inte gjort, för de fick polisen på sig och böter som påföljd! Tydligen var det Jordbruksnämnden som bestämde när man fick äta semlor. Eller fastlagsbullar, som de heter i Malmö. 


Allt var inte bättre förr. 


HÄR hittar du artikeln i sin helhet. 






(bildkälla: sotasaker.com)



Inga kommentarer: