måndag 3 oktober 2016

Barnkalas och brunchrecept


Igår var det - redan - en vecka sen vi firade familjens nyblivna nioåring med pompa och ståt. Eller rättare sagt med presenter och godsaker. Och kanske var det sommarens sista dag, när vi firade henne. Eller sensommarens. Oj vilket kanonväder vi hade! 










Lilla hjärtat hade önskat sig vaniljhjärta till frukost.






Apropå frukost... 






Hela familjen älskar hotellfrukostar, så kalasmenyn var given. Brunch.






Och så även efterrätten. Favoriterna hembakad chokladkladdkaka och citronkladdkaka och så en köpekaka på önskemål av födelsedagsgrisen själv; daimtårta


Tänkte dela med mig en del av recepten till er som också älskar hotellfrukost och brunch. Eller som bara vill krydda tillvaron med nåt gott. 





Förbered degen kvällen före och låt den vila i kylskåpet över natten. På morgonen tar du fram degen, sätter på ugnen, rullar bullarna och tar en dusch. Eller dukar frukostbordet. När du är klar sätter du in bullarna i ugnen och tio minuter senare har du nygräddade bullar som smakar som typ surdegsbröd. Kanongott. 


Receptet hittar du HÄR.




Det här receptet är husets special. Vet inte hur många gånger jag bakat det och det gör alltid succé. Smakar som en matigare scones. Typ. Som blandning av bulle och scones. Eller rättare sagt, som en scones med den matiga känslan av en bagel. Asch vet ja, testa själv! Tack Helen, för receptet jag fick för många många år sen.

HÄR hittar du receptet.




Minns ni att jag berättade att jag blev bjuden på supergoda pannkakor för ett tag sen? Här nedan kommer receptet, som jag fick när jag ringde cateringföretaget:


Smet:

6 dl mjölk
2 bananer
3 ägg
3 dl mjöl
Råsocker
Vaniljsocker

Mixa bananerna med mjölken.

Stek pannkakor och vik dem två gånger. Eller gör små plättar, som jag gjorde.

Servera tillsammans med citronsås:

Ljus sirap
Citronskal
Pressad citron
Bananskivor

Blanda såsen till önskad konsistens, gärna lite seg. Servera till pannkakorna.

Crunch att strö över:

Ugnsstek havregryn, socker och smör och strö över pannkakorna med sås.

Njut!




Dela mozzarellan i lagom stora portionsbitar.
Stek baconskivor, låt dem rinna av på hushållspapper.
Linda baconskivorna runt mozzarellan, lägg i ugnsfast form och grädda några minuter i 200 grader. Kontrollera så mozzarellan inte börjar smälta.

Krydda med salt, svartpeppar, timjan och lite balsamvinäger.





Också en Husets special. Otaliga är de gånger jag rört ihop smet till en sån här. 
Normalt brukar jag göra dem i en rund form, men till Loppans kalas gjorde jag en variant. Jag bakade i en fyrkantig form och skar ut bitar, som jag serverade med en klick grädde och en jordgubbe på toppen. Likadant gjorde jag med citronkakan nedan.


Chokladkladdkakereceptet hittar du HÄR





Och HÄR hittar du receptet på citronkladdkakan som alltid gör succé.



Jaha, det var en drös recept det. I övrigt, om du vill servera brunch så är det bara att ösa på med det som du själv tycker är gott till en sen frukost. Det behövs inte så mycket. Lite köttpålägg, en ost,  tomatskivor, gurkskivor, paprikaringar, yoghurt (jag serverar småförpackningar istället för att kladda med yoghurt i litersförpackningar), melon, kiwi, jag hittade färska jordgubbar till bra pris i livsmedelsbutiken. Juice, kaffe och te. That´s it. Det är en tacksam kalasmeny, för det ser lyxigare ut än det är. :-)



Inga kommentarer: