fredag 26 augusti 2016

Med en glass i min hand...


Har ni ätit mycket glass i sommar? Inte jag, för jag är inte jätteglad för glass, men barnen har ju så klart. 


Råkade snubbla över lite glassnostalgi på nätet. Glassar från min barndom. 





Sommaren 1972 erbjöds de här glassorterna. För små barn, så små som jag var 1972 var det bara Puckstång som gällde. Inte som idag när de flesta småttingar nog väljer de största glassarna på menyn...





Den här är från 1977. Kul att se priserna. Lite skillnad mot dagens priser... 


Nu var jag så gammal att jag vuxit ifrån Puckstången, även om jag minns att den var god. Jordgubbsvarianten var favoriten. Gräddig god glass. Men annars var Top Hat en favorit. Även om jag tyckte att syltklicken var så där lagom god... 


Igloon var en annan favorit. Perfekt att dela med en kompis. Fast när man bröt av den i två delar gick den nästan alltid sönder och man tappade ena delen, vill jag minnas. 


Flirtglassen var en liten sensation när den kom. Ovanlig form. 


Och Storstruten vill jag minnas att jag upplevde som gigantisk stor! Haha, ingenting mot dagens glassar. 


Och Gud vad jag saknar Nötpucken! Lagom tunn i chokladen och gott nöthack. 



Se där. Jag är ingen glassfantast idag, men tydligen var jag det när jag var liten. 




Inga kommentarer: