torsdag 21 juli 2016

Recept - Körsbärssylt med rom och vanilj






Minns ni blodbadet jag hade i köket häromdagen? Eller det var ju inget blodbad, men det såg nästan ut så när jag gjorde körsbärssylt. 



Imorse premiäråt vi den. Vi var tvungna - hrm... - att köpa croissanter bara av den anledningen. Inte alls för att vi hade abstinens efter Barcelonafrukostarna... 



Hur den smakade? Precis som jag hade hoppats! 



Så här kommer receptet: 




1 kg körsbär (jag använde mörka bigarråer)
1 paket syltsocker (1 kg)
1 tsk äta vaniljpulver
0,5 dl ljus rom
Atamon - enligt anvisning på förpackningen


1.

Skölj och kärna ur körsbären, mixa eller hacka. Jag gillar bitar så jag nöjde mig med att halvera dem, eftersom de dessutom var ganska små. Annars hade jag kvartat dem.


2.

Blanda bärmassan, vanilj och syltsocker i en gryta och koka i 5 minuter. Ta av grytan från plattan och skumma väl.

3.

Blanda i rom och därefter Atamon. Häll upp i varma, väl rengjorda burkar, förslut och förvara mörkt och svalt. 




Och njut gärna tillsammans med en croissant... 



(receptet hittade jag på kokaihop.se)





Inga kommentarer: