onsdag 6 juli 2016

Ögonblick att rekommendera



”Livia, när jag nu talar till dig är det sommaren 2016 och du är fyra år, och du har viktigare saker för dig än att lyssna på det här, som att ställa till med kalas i ditt Muminhus, eller bada dockorna i handfatet. (…..)Men så kommer dagen då jag inte längre är kvar i livet, och behovet att söka i ditt och mitt förflutna kommer vara en del i ditt sätt att hantera din gränslösa sorg. Och där, precis då, i något arkiv, kommer du hitta denna inspelning och du kommer att lyssna.” 

Så här inleds ett av årets Sommar i P1 program.





Författaren Tom Malmqvist talar till sin 4-åriga dotter Livia i sitt Sommarprogram. Det handlar om chocken, sorgen och saknaden efter sambon Karin, som dog då dottern föddes.

Rekommenderar programmet varmt, men ladda för att bli rörd och berörd. 


Nu måste jag nog ändå läsa hans bok. Den som jag stått och hållit i när jag varit i bokhandeln, men som jag lagt tillbaka efter att jag läst på bokryggen vad den handlade om. Det kändes för tungt. Men efter att ha lyssnat på sommarprogrammet måste jag nog ge mig an att läsa boken ändå. Det är en sorglig men ändå hjärtevärmande historia.








Vill ni lyssna på programmet så finns det här


Inga kommentarer: