fredag 22 juli 2016

När vi hittade Nemo, Doris, Sebastian och Pascal. Och Mormor! på museet.



Häromdagen passade vi på att göra ett museibesök. Fördelen med att göra det en solig dag är att det är inte lika många besökare som på en regnig dag... 







Vi tillbringade en lång stund nere i akvariet och var fascinerade av djurlivet där nere. 



Men om jag ska vara ärlig var det inte vattendjuren som lockade mig mest till ett museibesök just den här gången, även om jag hade svårt att slita mig från krabbor och ålar och allehanda blötdjur. Vi hittade förresten både  Nemo, Doris, Sebastian och Pascal där nere. (Har du ingen aning om vem det är så har du missat ett antal Disneyfilmer, kan jag säga). 



Men vad var det då som lockade mig till museet?


















Den här tillfälliga utställningen. Randigt, rutigt och prickigt. Och klänningar! 











Kollar ni Project Runway på 3an? Jag älskar det. Ett gäng sykunniga människor som tävlar i att sy kläder efter olika teman. Ett återkommande tema varje säsong är den okonventionella utmaningen. Där deltagarna får tillverka kläder i okonventionellt material. Som plastbestick, elsladdar eller vykort. 



På den här utställningen fanns det också ett antal klänningar av okonventionellt material.







Ser ni vad den här är gjord av?



Låt oss titta lite närmare.






Pärlplattor!







3000 sugrör!







Svårt att gissa eller är det uppenbart?








Plastskedar och plastmuggar!








Den här var lätt att gissa, eller hur?








CD-skivor!



Utställningen innehöll även vanliga konventionella klänningar, men från olika tidsåldrar. Så många fina klänningar från anno dazumal som jag gärna skulle ta på mig idag. 








De här prickiga sextiotalsklänningarna till exempel. 













Hade inte sagt nej till nån av de här heller. 













Loppan gav sig på det här spelet som jag just nu helt glömt bort namnet på... 








Själv nöjde jag mig med att fotografera dagens sommarben på prickarna.








Det fanns även en utställning med modefotografi








och där fastnade Loppan framför de här bilderna, som hon trodde var bilder på mormor när hon var ung! 











Ett mycket trevligt museibesök, bland fiskar, krabbor, sjöhästar och prickiga, randiga och rutiga klänningar, mer eller mindre konventionella. Och så då ett gäng foton på nån som såg ut som mormor som ung. 







Själv fastnade jag, som vanligt, i museibutiken, där jag stod länge och tittade på den här postern, men den fick hänga kvar i butiken. Måste fundera ut var jag skulle hänga den. Sen kanske jag lockar familjen tillbaka till att kolla in fiskarna. Eller nåt. 



Inga kommentarer: