söndag 27 december 2015

Mini-me och ett mini-syprojekt


Häromveckan ville Loppan ha hjälp med ett projekt hon ville göra. Hon ville sy ett linne! Hon hade förberett och plockat fram ett favoritlinne och ritat av modellen på ett papper. 





Vi letade fram ett lämpligt tyg i mina tyggömmor






och klippte ut tyget efter mönstret (som jag för säkerhets skull dubbelkollat att det stämde överens med linnet Loppan utgått från).






Så satte vi igång. 






Loppan var pepp. 






Men hon var mer inne på dekorationerna som hon ville ha mitt på linnet






så vi fick leta upp ett tyg till, i annan färg, 





för hon hade bestämt sig för att dekorera linnet med blomsterapplikationer. 


Hur det gick? Så där. Hon hade börjat med att ha siktet inställt på att själv sy ihop linnet, för hand, men när jag tyckte att det skulle bli bättre om vi använde symaskinen fick jag själv sy. Hon vägrade. 


Resultatet?






Jodå, det blev ett riktigt fint linne. I mjukaste plyschtyg. Perfekt passform efter linnet vi använt som mall. 


Men. 


Jag hade missat kolla att det var ett linne som passade henne i storlek, innan vi började rita mönster och innan jag sydde... 

Vi gjorde ett kanonfint linne. En eller två storlekar för litet...


Häpp! 


Inga kommentarer: