onsdag 18 november 2015

Elementärt dokumentärt - TV-tips!


Jag tittar sällan på TV. Kanske för att vi inte har så många TV-kanaler. Kanske för att det inte finns nåt bra att titta på. Kanske för att jag inte har tid. Eller kanske är det så att det är alla tre faktorerna som spelar in. 

Men. Jag tittar på Play. När jag kanske egentligen borde sova, men men... Jag brukar avsluta kvällen med nånting från playfunktionerna på de där TV-kanalerna jag faktiskt har och de jag inte har. Fantastisk funktion, förresten. Play. Att kunna se TV när man vill. 

På senaste tiden har jag snöat in på dokumentärer. Japp. Jag är sån. Jag lyssnar på P1 på radion och kollar på dokumentärer. Men jag erkänner, jag kollar även på Bachelor och Idol... 

Tänkte ge några dokumentär-tips.

Två helt olika ämnen men bägge fängslande och fascinerande. Och skrämmande.




"1971 bildades fristaden Christiania i Köpenhamn. Den blev en gränslös lekplats för de vuxna men kanske inte för några av de barn som lämnades vind för våg medan deras föräldrar ägnade sig åt fri sex och droger. Nu 40 år senare konfronterar några av dem sina föräldrar med sin bild av en tillvaro utan gränser". 




"Hollywoodstjärnor som John Travolta och Tom Cruise får VIP-behandling medan vanliga medlemmar arbetar under slavliknande förhållanden och straffas om de inte sköter sig".

I denna Oscarsbelönade dokumentär berättar högt uppsatta scientologer om sitt liv i sekten och den press och förföljelse de utsatts för sen de hoppat av.



Gillar man dokumentärer men kanske inte är så nyfiken på några av dessa två, så finns det fler att välja på här. Och vill man hellre lyssna så tipsar jag om P3 dokumentär på SR play.


Och som lättviktigare motvikt tipsar jag om Bachelor. :-)




1 kommentar:

Unknown sa...

Låter intressant, tack för tipsen