lördag 10 oktober 2015

Städredskap eller kaksmulor

 

 
Igår hade jag möte med kollegor från olika håll i världen, allt från Ryssland till Spanien till Korea och Älmhult. Och jag bjöd på dammsugare till eftermiddagsfika. Jag kunde inte låta bli att berätta att "in Sweden we call these vacuum cleaners" och i samma ögonblick ångrade jag mig för självklart frågade mina förvånade kollegor varför vi kallar dem så. Ehh... I don´t know svarade jag för jag ville inte berätta att det beror på att de innehåller kaksmulor...
 
Men. Så kom en annan svensk kollega till min undsättning. Och han förklarade att dammsugarkakan kallas dammsugare för att den liknar en dammsugare. Ehhh... ok? Jag trodde att han svarade så för att inte heller han ville berätta om kaksmulorna.
 
Tills han googlade fram en bild på dammsugaren som gett namn åt den smarriga gröna kakan med brun kanter.
 
Titta:
 
 
 
 
Jo men faktiskt!
 
Låt oss titta lite närmare:
 
 
 
 
Där ser man. Och jag som gått hela livet och trott att dammsugarkakan är döpt efter sitt innehåll...
Man lär sig nåt nytt varje dag.
 
 

Inga kommentarer: