måndag 31 augusti 2015

Äppelskörd och tips på smarrig äppelkaka


Läste nånstans att det förväntas bli ett rikligt äppelår i år. Ehhh... inte i min trädgård i alla fall.




Jag har gräsmattan full av fallfrukt.
  
Som ruttnat.




Den här korgen fyllde jag med ruttna äpplen igår. Fast då hade jag även plockat ner äpplen som ruttnat på trädet!

Undrar om trädet är sjukt, eller det bara är ett sånt år?




Här var skörden av ätbara äpplen! Inte mycket att hurra för. 
Kanske tur det, annars hade det blivit för många äppelkakor...

Apropå äppelkakor så kan jag tipsa om att Myllimäkkis recept på rabarberpaj funkar alldeles utmärkt på äpplen. Det blev nästan godare med äpplen! Skippa sockret på frukten, det räcker bra med sockret i degen. Men skippa inte flingsaltet för det är pricken över i:et!


(bild via pinterest.com)

Inga kommentarer: