söndag 28 juni 2015

Med Gasten och Thue på museibesök

På väg hem från midsommarfirandet stannade vi till vid en skejtpark. Jamen, det är ju ett måste i den här familjen. Men just den här gången släppte vi av sonen och hans kompis i skejtparken och vi andra passade på att göra ett museíbesök. Det var ett riktigt trevligt sådant.

 
 
 
För det var inte bara gratis inträde, det var även extra barnvänligt.
 
I receptionen kunde barnen nämligen låna en väska och gå på upptäcksfärd i museet.
 
 
 
 
I väskan låg bland annat ett förstoringsglas, en ficklampa, ett pennskrin fullt av färgpennor och...
 
 
 
 
den här boken. Gasten och Thue på museet.  
 
 
 
 
I boken fanns en guidad rundtur genom museet, full med ledtrådar till var man kunde hitta svar på frågor om museiutställningen. Och pyssel och knåp att rita, måla och skriva.
 

 
 
Det var bara att följa instruktionerna i boken.
 

 
 
Första uppgiften var att hitta Thue.
 



 
 
Och sen skulle man klappa den här grisen på ryggen.
 

 
 
Vad tror ni hände?
 
 
 
 
Lite läskigt och lite spännande.
Och liten tjej och stor väska.
 

 
 
Stilig farbror.
 
 

 
 
Mycket att titta på.
 

 
 
Höns. Till exempel.
 

 
 
Det fanns till och med kläder man kunde få prova. Eh... den här klänningen var fin, men jag tror att det var aningens för liten för mig. Och alldeles för stor för Loppan. Så den hängde vi tillbaka oprovad.
 

 
 
Vi fortsatte läsa i boken.
 

 
 
Och även om Loppan fixade det bra själv, var det mysigt att läsa tillsammans.
 

 
 
Här gick vi in i nån sorts tidstunnel.
 


 
 
Och tittade på spännande saker från tidigare årtionden. Jag kände igen mitt sjuttio- och åttiotal. Och nittiotal. Och nutid.
 

 
 
Ännu en stilig farbror.
 

 
 
Och apropå farbröder, den här kände vi igen.
Christer Fuglesang.
 

 
 
Som välkomnade oss till en rymdutställning.
 
 
 

 
 
En spännande och lärorik utställning. Nu vet vi bland annat vad och hur man äter i en rymdfärja. Och hur man kissar och bajsar! Jag tror jag hade fått förstoppning... Jisses.
 

 
 
Men att döma av mitt resultat på minnestestet man måste göra för att bli godkänd astronat, så behöver jag inte bekymra mig för kiss- och bajsaktiviteter i rymden. Jag hade aldrig blivit godkänd att komma in i nån rymdfärja...
 

 
 
Men godkänt blev museibesöket och barnaktiviteten.
Så himla trevlig idé. Och som sagt, helt gratis. Fast väskan fick man så klart lämna tillbaka. Men  boken och minnet av en trevlig upplevelse fick man ta med sig hem. 
 
  

Inga kommentarer: