onsdag 27 maj 2015

Shanghai del 8 - Trådlöst, med betoning på löst

 
 
I Kina har myndigheterna kraftigt begränsat internettillgängligheten. Facebook, Twitter, Google och Youtube tillåts inte. VPN har det varit si så där med, eftersom man via VPN kopplar upp sig på en server som står utanför Kina.
 
Jag vet inte hur myndighetsbestämmelserna ser ut idag - jag var tvungen att googla på det när jag kom hem - men det var i alla fall inte helt lätt att koppla upp sig där borta på andra sidan jordklotet. Därav min bloggbombning nu när jag kommit hem. Jag hade ju så gärna velat dela med mig av mitt Kinaäventyr när jag var där, för jag vet att familjen satt hemma och  ville ha rapport, men som sagt, internetuppkopplingen var inte helt stabil. Tackålov fullt tillräcklig för oss att jobba på kontoret, men inte för att blogga. Fast jag hade ju inte haft tid till det ändå. Jag hade ju dagar och kvällar fullbokade, som ni nog förstått vid det här laget.
 
 
 
 
Men så såg jag nåt kul ute på stan. Överallt stod det såna här. Gammaldags telefonkiosker typ. Mina barn har aldrig sett såna här hemma, men jag är ju uppväxt med såna. Långt före mobilernas tid. Man var tvungen att ha fickan full av tioöringar, som ju inte heller längre finns, för att ringa.
 
Men jag tror inte man behövde tioöringar för att använda dem som stod i Shanghai. Och jag tror inte man skulle ringa i dem heller. Eller jo, det kanske man kunde. Men kolla här:
 
 
 
 
Vad står det på taket?
 


 
 
WIFI!
 
Coolt! Nej, jag gick inte in och testade. Jag hade som sagt inte tid. Jag hade ju andra ärenden på stan. Mer om dem i annat inlägg.
 
 

 

Inga kommentarer: