tisdag 26 maj 2015

Shanghai del 7 - Matbutiker



Maten i Shanghai. Värd mer än ett inlägg.
Som sagt, vi åt supergott hela veckan. Bara ett enda bottennapp, den där soppan med tvivelaktigt innehåll. I övrig supergott. Minns speciellt sista kvällen när jag och mina svenska kollegor var ute och åt tillsammans. Merparten av konversationen den kvällen lät så här:
 
Mmmm... åhhh... såååå gott! Mmm...
 
Ungefär.
 
Men om man nu inte äter på restaurang, utan handlar mat för att laga själv? Vilket vi då slapp göra, men det är ju alltid kul att kolla in utbudet. Jag älskar att gå i matbutiker när jag är utomlands.
 
I samma hus som hotellet låg en stor matbutik. Som Coop Forum, ungefär. Fast på kinesiska. Men samma blandning av mat, godis, hushållsartiklar, leksaker, cyklar och kläder. Allt möjligt liksom.
  
Jag smög upp telefonen och fotade lite på mat- och godisavdelningen.

Vi börjar med lite bilder från fiskavdelningen. Håll i er.
 
 
 
 
Levande paddor. Kan det vara nåt?
 

 
 
Kräftor? Som är så gott, men ser så...ickegott ut när de är levande. Och bredvid ett akvarium med paddor...
 
Men nästa bild har jag haft lite svårt att ta bort från näthinnan.
 

 
 
Fiskar. Levande. Och döda! I samma akvarium!
 

 
 
I många delar såg butiken ut som svenska matbutiker. Som Coop Forum som sagt. Typ.
 
 
 
 
Men den här synen ser man nog inte så ofta på ett Coop Forum. Klicka på bilden så ser du bättre vad det är som ligger i kanten på lådan.
 

 
 
Vad är det med alla dessa ägg? Det fanns hur mycket ägg som helst i butiken.


 
 
I alla de former.
 
 
 
 
 
 
 
Ingen aning vad det här var, men det såg ju käckt ut. Kolla in reklambilden.  
 

 
 
Godisavdelningen var hur stor som helst.
 
Söta förpackningar, eller hur?
 


 
 
Ser väldigt frestande ut alltihop.
 

 
 
Men vänta. Vilken tur att det stod engelska på den här godissorten.
Nåt fiskigt. Gissar jag.
 
Det köpte jag inte, men jag var så klart tvungen att shoppa med mig lite kinesiskt godis hem.
Tror ni att nån vågat äta?
 

 
 
Den här absolut, kanske inte så kinesisk, men käckt med texten på kinesiska. Sonens favoritgodis all time, by the way.
 
 
 
Det var bilder från en modern kinesisk matbutik det. Men jag var även på en mer traditionell kinesisk matmarknad. Här är några bilder därifrån. Jag låter dem tala för sig själv.
 
 






 


 
 
Frukt och grönsaker såg himmelskt gott ut, men vi nöjde oss med att titta. Det var annat som shoppades, men det tar vi i ett eget inlägg.
 
 
Avslutar med några restaurangbilder. En av kvällarna var vi på restaurang, hela gänget. 15 personer som totalt representerade nio länder. Vilken kväll! Vilket sällskap! Vilken mat! Och vilken fin restaurang.
 
 
 
 
Vårt bord före och under måltiden. Skivan där i mitten fylldes med den ena rätten efter den andra och det var bara att snurra för att servera sig själv. Man försåg sig med maten med sina ätpinnar. Inga problem med att man åt och tog för sig med samma pinnar där inte...
 
 

 
 
Var upptagen av maten och sällskapet och fotograferade inte så mycket, men lite av den fina omgivningen och dukningen hamnade på bild.
 

 
 
Och det där tupphuvudet som min kollega stoppade i munnen. Men som bara låg där som dekoration.
 
Det var sista inlägget om maten i Shanghai det. Men jag har fler inlägg på lut, så än är vi inte färdiga. Det kommer mera.  Om shopping, TV-underhållning och en minst sagt intressant fotbehandling.
 
 
 
 

Inga kommentarer: