söndag 24 maj 2015

Shanghai del 5 - Svensk shopping

  
Den som var uppmärksam på översta bilden i det här inlägget såg att jag bodde ganska nära IKEA-varuhuset i Shanghai. Då måste man ju bara gå dit och kolla hur ett sånt ser ut på andra sidan jordklotet. Och testa hur köttbullarna smakar.
 
 

 
 
 
Jodå, utsidan såg ut som hemma.
 
 
 
 
Och köttbullarna smakade precis som hemma! Exakt som hemma!
 
Men kolla så fint med svenska flaggan i potatismoset. Jag blev nästan tårögd när jag fick tallriken med flaggan.
 
(Pinnarna lade jag själv dit. Allt för konsten).
 
 
 
 
Alla produkter har samma svenska namn som hemma.
 
 
 
 
De heter likadant över hela världen.
 
 
 
 
Men just den här skylten var bara på kinesiska. Undrar vad det var som kostade 10 Yuan.
 
Visst är tecknen fina? Första tecknet ser ut som ett hus, tycker jag.
 
Apropå priser så såg jag att priserna ligger ungefär som hemma. På möblerna. Maten var billigare. Och mjukglassen kostade 1,50.
 

 
 
Tack själv. Det var trevligt.
Det blev en stunds hemmakänsla. Hemma, fast borta.
 
 
 

Inga kommentarer: