fredag 22 maj 2015

Shanghai del 3 - Boende 1(2)

 

Då fortsätter jag tanka av Shanghaibilder. Idag tar vi del I av II när det gäller boende. Jag börjar med mitt boende.
 


 
 
Dvs hotellet. Här bodde jag.
 

 
 
Inne i Shanghai Stadium. Notera OS-ringarna högst upp på fasaden.
 
Stadium byggdes 1997 och kan husera 80.000 människor.
Man kände sig ganska oatletisk, kan jag säga, när man dagligen delade hiss med långa, smala och extremt atletiska människor som befann sig på hotellet för att det var nån friidrottstävling samma vecka jag var där. Jag är inte alls insatt, men en av mina kollegor var sjukt imponerad över tävlingen.
 
En annan av mina kollegor gjorde oss andra sjukt imponerade över att han några dagar innan vi anlände lyckades byta sitt rum så han fick ett rum med perfekt utsikt över stadium och den fotbollsmatch som just då pågick. Vem som spelade minns jag inte - kan bero på ointresse - men det lät ganska käckt att han satt i sin hotellrumsfåtölj och följde en hel fotbollsmatch genom sitt fönster.
 
Innan jag visar utsikten jag hade från mitt hotellrumsfönster vill jag bara säga att jag definitivt inte hade tillbringat, hur lång tid man nu måste tillbringa för att kolla en fotbollsmatch, så lång tid sittandes på hotellrummet för att kolla fotboll. Det finns liksom en massa andra - roligare - grejor att göra i Shanghai. Tycker jag. Men uppenbarligen inte min kollega. Men så reste han heller inte i mitt extremt shoppingpeppade gäng av kollegor... Mer om det som sagt.
 
Tillbaka till mitt hotellrumsfönster.
 

 
 
Detta var min utsikt. Ingen man skulle betala extra för, eller hur?
 
Men om vi zoomar in, så vi kan se vad som händer där nere på gatan.
 

 
 
Ser ni?
Ett gäng äldre människor som roar sig med Qijong.
 
Vad är det, kanske nån undrar. Jo det är en kinesisk träningsform som bygger på flera tusen år gamla hälsorörelser. Qigong sägs stärka livsenergin, utveckla det inre lyssnadet och uppmärksamheten samt stärka förmågan att påverka hälsan.
 
 
 
 
Det går inte fort. Det är extreeeemt långsamma rörelser. Min fotbollstokiga kollega hade nog inte offrat tid att sitta och titta på detta, tror jag.


 
 
Hotellbilder by night.
 

 
 
Eftersom byggnaden var rund och det runt hela byggnaden var fullt av restauranger och butiker blev det en del varv runt den där byggnaden.
 

 
 
Kvällstid alltså. Eftersom vi var fullt upptagna med att jobba dagtid.
 
 
 
 
Piffig morgonrock att låna på rummet.
 

 
 
Om jag frös kunde jag ta på mig två. Frikostigt.
 
 
 
 
Och när vi är inne på tema frikostigt så måste jag bara ta upp det här.
 
Jag glömde min tandborste hemma och då är det ju kalas att det erbjuds tandborste på hotellrummet.
 

 
 
Men det känns ju ganska energislösigt och icke så miljömedvetet att städpersonalen kastade min tandborste och bytte ut den mot en ny två gånger om dagen. Hygieniskt, men inte så miljövänligt.
 


 
 
Och ingen hotellvistelse utan den obligatoriska frukostbilden.
 


Inga kommentarer: