måndag 15 december 2014

Julbak, del I - Lussekatter

Som sig bör i juletid, har det även här bakats en del de senaste dagarna.

Lussekatter måste man ju ha i luciatid.
Jag är själv inte jätteglad för lussekatter, och faktiskt inte jätteglad för att baka såna heller, men har man så här trevligt sällskap vid bakningen som jag hade, så underlättar det.

Och familjen äter gärna, så då bakar jag till dem.

Och en nygräddad lussekatt slinker lätt ner, det erkänner jag.









Tips: blötlägg russinen medan du rullar ut lussekatterna.
Inbillar mig att de bidrar till att göra bullen saftigare. Eller åtminstone mindre torr.








Har inget traditionellt recept som jag slaviskt följer varje år, istället testar jag nya recept hela tiden. I jakten på den ultimata lussekatten.

Återkommer med receptet på årets variant, som var smarrigare än vanligt. Men så innehöll degen också extra mycket saffran PLUS mandelmassa. Allt med mandelmassa är ju gott, liksom.



Inga kommentarer: