onsdag 10 december 2014

Husbygge, del II



Så åkte då limpistolen fram och vi monterade ihop vårt pepparkakshus som kom i ett platt paket från Stora Varuhuset. Det som Loppan och jag dekorerade tillsammans igår. Med en tub vit kristyr, polkagrisar och några överblivna gamla PEZ-karameller.

Loppan fick helt själv bestämma dekoren. Det hon inte själv klarade av eller hade tålamod att göra instruerade hon mig noga om hur det skulle se ut. Taket till exempel. Loppan bestämde hur det skulle se ut och jag fick fixa det. 




Och idag var det maken och jag som med gemensamma krafter monterade.
Tyvärr blev takmonteringen snyggast från baksidan, så man missar den fina fönsterdekoren.




Men imorgon kommer jag nog att vända på huset (håll tummarna att det inte rasar...) för de där fönsterna med PEZ-dekor blev för fina för att döljas. Vad gör väl det att taket har en glipa på toppen?

Loppan fick även ansvaret att pynta med figurer. 
Jag föreslog några andra figurer, men icke. Det skulle vara julfamiljen som brukar stå utanför våra pepparkakshus. Hur kunde jag bara föreslå nåt annat! 

Jag har visst närt en traditionalist vid min barm...




Men visst hade hon rätt? De passade ju perfekt där.
Och maränger som blivit över sen den uruguanska (va? heter det så?) efterrätten vi åt häromveckan fick agera snögrotta.




Hrm... var ska den stå?




Nej, här står den bättre!

Hon är visst inte bara en traditionalist, utan även en perfektionist...

Tadaaaa! Det blev ett pepparkakshus även i år.
Levererat i byggsats från IKEA, dekorerat med bestämdhet av Loppan, assisterat av mig och monterat med skakiga händer av maken och undertecknad.


Jul i vårt hus.
Julhus i vårt hus.



Inga kommentarer: