fredag 7 november 2014

Kladdigt värre

7 november. Kladdkakans dag. Det visste ni väl?
Inte jag, om jag inte råkat se det när jag slog ett snabbt ögonkast på Nyhetsmorgon imorse, där Steffo och Jenny tävlade i kladdkakebak.

Då är väl fredagsefterrätten given.
Jag som funderat på att göra blåbärspaj...
Nåja, på söndag är det Fars dag. Han kanske uppskattar en blåbärspaj?


I vilket fall som helst, här kommer några av mina favoritrecept på just kladdkaka.




Snabblagad chokladkladdkaka

Barnens favorit. Har tappat räkningen på hur många såna här jag bakat i mitt liv.
Supergott. Så lätt att variera hur man dekorerar och vilka tillbehör man har till.

Vispa grädde och blanda ner lite kakao och krossat daimchoklad. Till exempel. Antingen att servera bredvid i en skål och var och en tar om man vill eller så bred ut det över kakan så ser den ut som en tårta.

Eller dekorera med bär som jag gjort på kakan nedan. Jordgubbar eller hallon. Smakar kalas och ser dessutom kalas ut. Eller nonstopgodisar som översta bilden. Extra käckt ihop med den där tallriken från Lagerhaus, tycker jag. 








Eh... vad var nu detta för konstig bild?
Jag tror minsann jag måste baka en citronkladdkaka bara för den enkla anledningen att jag måste fotografera den! Men under tiden, föreställ er att den ser ut som kakorna ovan. Fast ljusare.
Och minst lika god. Om inte godare. Nä... inte godare, men lika god. Jättegod.

Och här kommer receptet på en kaka till som jag visst måste baka snart bara för att fotografera den.

Vaniljkladdkaka

Och tillsist en av de godaste kladdkakorna jag vet, men som jag tyvärr inte bakar så ofta. Kanske för att barnen föredrar kakorna ovan... Men denna är to die for. Jag lovar.

Tinas tigerkladdkaka


Jisses vad jag fick beslutsångest nu. Vad ska jag baka?
En kladdkakebuffé?! En av varje?
Nja... det har jag i och för sig gjort mer än en gång i kalassammanhang, men nej, inte idag.

Kanske får bli blåbärspaj ändå..?




Inga kommentarer: