fredag 20 december 2013

Köksgöra i juletid



Första dagen på jullovet och då passade vi på att ta en hemmadag och pyssla lite i köket. Min trogna lilla hjälpreda var snabb att anmäla sitt intresse att deltaga. 




Vad står månne på önskelistan om hon får välja vad vi ska baka?




Chokladbollar, såklart!




Och pepparkakorna vi bakade för ett tag sen har för länge sen ätits upp, så nya pepparkakor fick det också bli. 




Och tänk så vältajmat. Nästan lite scary. När chokladbollarna var klara gick jag ut och hämtade in posten. Och där i lådan låg pepparkaksformarna fråm HM Home som varit restade! 




Nu är de härmed invigda! Och här fick vi sällskap av ytterligare en bagare.




Har jag tipsat om att kavla ut degen direkt på bakplåtspapperet? 




Med lite lagom avstånd




så är det bara att äta upp lyfta bort degen runtomkring och lyfta över bakplåtspapperet med pepparkakor till en plåt och så skjuts in i ugnen. 




De här fina husformarna hittade jag för en liten peng på Ica Maxi häromdagen. 




Den här formen är min favorit. Lagom stora.




Men visst är den nya hundformen jättefin?




Paus i soffan efter bakningen. 

Puh, vad det är drygt att baka pepparkakor. Framför allt när barnen tröttnat och man bränner tre plåtar med kakor får ta hand om sista halvan av degen själv. 

Men nu har vi chokladbollar och pepparkakor som räcker några timmar ett tag. 


Inga kommentarer: