torsdag 5 december 2013

5 december!

(eget kollage med bilder från pinterest.com)


Julgran. Vi brukar ha en utegran på entrésidan men i år har vi bestämt att vi skippar den. Loppan hörde maken och mig prata om granen. Och blev alldeles förfärad. "Va?? Ingen gran?? Klart man måste ha en julgran när det är jul!"Jo men visst ska vi ha julgran inomhus. I år som alla andra år. Men inte än.

Under tiden funderar jag på hur den ska dekoreras. Märkligt. Jag brukar nämligen inte fundera på det. Jag har en gigantisk låda med julgranspynt och det är ur den jag plockar när det är dags att dekorera. Det handlar mer om hur stor granen är och hur mycket pynt som får plats i den än vilket pynt som ska upp. Och kulorna har varit desamma i många många år. Utan att jag ens funderat på det. Det har liksom bara varit så. Men i år. I år funderar jag. Och är jättesugen på nåt helt nytt. Men jag vet inte riktigt vad. Jag vet bara att de här bilderna inspirerar mig:




Den här granen är alldeles underbar, tycker jag. Så pass att jag precis upptäckte att jag har tre ex av samma bild i min inspirationsmapp på pinterest... 

Men jag som inte är särskilt pastellig..? Jag förvånar mig själv. Men jag tycker den är alldeles ljuvlig och jag kan inte se mig mätt på bilden.




Den här är lite mer lik vad vi brukar ha. Det är kanske den glesa formen på granen som tilltalar mig i den här bilden...  




Åsså lite blandad färg igen! Kanske lite för stark i färgerna, men ändå. Jag är uppväxt med gran full med färgglada kulor, när alla andra hade enbart röda kulor i sina granar. Gissa om jag ville ha gran med enbart röda kulor? Men det var tydligen då. Och jag har hittills aldrig haft det. Om man inte räknar rödvitrandiga till rött.




Det här var fint. Helt i vitt. Eller silver. Eller vitt och silver. 




Om familjen får bestämma blir det så här. Och jag är inte helt med på det... än. Det kan tänkas att jag ändrar mig vi kommer närmare jul. 

Vilken tur att det inte är dags riktigt riktigt än.


Inga kommentarer: