tisdag 3 december 2013

3 december!

(eget kollage med bilder från pinterest.com)


Brukar ha randiga julkulor hängande i köksfönstret i juletid. Rödvitrandiga. I år är jag inte riktigt redo för färg  (läs: rött) ännu så jag försökte övertyga familjen om att vi skulle ha svartvitrandiga kulor i år istället. Men icke, det gick inte alls! Jag har närt ett gäng traditionalister vid min barm. Julen ska  vara röd. Och inte innehålla för många nymodigheter.

Men när det gäller godsaker så är de inte så petiga. Bara det innehåller socker så får jag gärna testa att baka hur mycket nytt som helst. Vilket jag tänker göra i år. Om jag får tid. Hittade den här boken på biblioteket och blev galet sugen på att testa en massa smarriga julrecept.




Så det här får bli dagens tips. JULENS GODSAKER av Mia Öhrn. 
Ninnaninninanna ninnnanna...


Vågar mig på att dela ett recept, trots att jag själv inte testat det. Ännu. Men det låter ju gott så då måste det vara gott. Eller hur?


Knäckbrownies (ger 12 stora bitar)
250 g mörk choklad, gärna 70% kakao
250 g rumsvarmt smör
2 dl råsocker
3 ägg
1 äggula
1 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
Cirka 15 knäck, grovt hackade

Gör så här:
1. Klä en ugnsform, ca 20x26 cm, med bakplåtspapper.

2. Smält 200 g av chokladen försiktigt över vattenbad eller i mikron och låt den svalna lite. Hacka resten av chokladen grovt.

3. Vispa smöret och råsockret mjukt och fluffigt med elvisp.

4. Tillsätt äggen ett i taget samt äggulan och vispa ordentligt mellan varje tillsatt ägg. Rör ner den smälta chokladen i smeten.

5. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Rör försiktigt ihop till en smet och vänd sist ner den hackade chokladen och knäcken.

6. Häll smeten i formen och släta ut den. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i knappt 30 minuter. Prova gärna med en sticka, smeten ska ha stannat och inte kännas rinnig, men kakan ska inte heller vara helt torr.

7. Låt kakan svalna och skär den sedan i bitar.

Inga kommentarer: