onsdag 18 december 2013

18 december

(eget kollage med bilder från pinterest.com)

Förra året bakade jag en kaka som förvånansvärt nog bara gillades av mig i familjen. Jag fattar fortfarande inte att det bara var jag som gillade den. Men inte mig emot. Jag fick ju (nästan) hela kakan för mig själv! Jag åt kaka på längden och på tvären och på bredden. Och tro mig, jag tröttnade inte! Så därför tipsar jag om den här. Testa den!

I år ska jag nog dekorera den inspirerad av bilderna ovan. Nog svamlat, här kommer receptet. Den var så god att det vattnas i munnen på mig bara jag tänker på den.




Pepparkakscheesecake


Kakbotten
25 st pepparkakor
75 g smält smör

Fyllning
800 g philadelphiaost eller annan cream cheese
2.5 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
0.5 tsk salt
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
0.5 tsk malen kryddnejlika
4 st ägg
10 st pepparkakor, ca

Glasyr
100 g philadelphiaost eller annan cream cheese
1 dl florsocker

Dekoration
Några pepparkakor

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Kör ca 25 pepparkakor och smör i en matberedare.

3. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs.

4. Rör ihop cream cheese och socker.

5. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker, salt och kryddor och rör till en slät smet.

6. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.

7. Häll hälften av smeten i formen. Grädda i 15–20 minuter eller tills kakan har stelnat något.

8. Lägg försiktigt ut ca 10 pepparkakor och fyll på med resten av smeten.

9. Grädda i ytterligare 35–40 minuter i nedre delen av ugnen.

10. Låt kakan kallna helt och lossa den försiktigt ur formen med en kniv. Kakan är godast om den får stå i kylen över natten.

11. Blanda ihop ingredienserna till glasyren. Bred den över kakan. Dekorera med pepparkakor.

Recept från Två systrars söta. Smakar bäst om den får stå ett dygn i kylen. Himmelskt god!


2 kommentarer:

Nilla Tankebubblor sa...

När jag gjorde den för några år sedan så gillade ALLA den! Verkligen en favorit! Ha det bra.

smile sa...

Jag tror det beror på att de kanske redan var överdoserade med julgott... det blir definitivt en ny i år. Supergod.