söndag 1 december 2013

1 december!

(eget kollage med bilder från pinterest.com)


Så har nedräkningen börjat på riktigt. Vi skriver den 1 december och idag öppnas första luckan på adventskalendern. Eller kalendrarna, om man som mina barn har mer än en... Jisses vad åtminstone en av dem har längtat och väntat.

Här börjar min bloggkalender. 24 dagar med recept, tips, tankar och idéer som har med julen att göra. Få se om jag lyckas hålla det.

Jag börjar första luckan med jultips med saffranssmak. Saffran är väl julens krydda nummer ett. Här hittar du ett recept på supersmarriga saffransskorpor.




De går åt fort och jag brukar få göra mer än en laddning under december.

(bild och information nedan från wikipedia.se)

Visste ni förresten att det krävs minst 100 000 - 150 000 krokusar - som plockas och rensas för hand - för att utvinna ett kilo torkad saffran? Inte konstigt att saffran är en dyr krydda. Märkena klipps och torkas försiktigt. När märkena samlas in undviks så långt som möjligt att blanda in något av de gula stiften eller ståndarsträngarna. Vilket jobb, eller hur?

Här kommer en annan saffransfavorit.


Saffransrutor med romglasyr. Farligt smarriga. Receptet hittar du här. Jag har när jag tänker efter nog aldrig gjort dem med rom i glasyren...  Och ibland skippar jag glasyr helt. Men de är farligt goda ändå. 

Förste december. Fattar ni? Helt galet. 


Inga kommentarer: