måndag 4 november 2013

Snön kommer till Lucia

Loppan stod bredvid och lyssnade när jag pratade med hennes lärare om planer för kommande Luciafirande på skolan. F-klass, 1:or och 2:or ska lussa tillsammans och "det är helt fritt vad man vill klä ut sig till" sa läraren. När han sa det såg jag en nåt glimta till i blicken på Loppan. O nej, tänkte jag, nu tror hon att man kan vara prinsessa i Luciatåget! Eller älva eller häxa eller nåt. Ja, vad hade det egentligen gjort, mer än ställt gamla traditioner på ände? Men traditionsbunden som jag är skyndade jag mig att förklara för henne. "Alltså man kan inte klä ut sig till precis vad man vill, man får välja mellan att vara lucia, tärna, jultomte eller pepparkaksgubbe". "Eller tomteflicka eller pepparkaksgumma", skyndade jag mig att tillägga för att vara politiskt korrekt.

Loppan funderade lite, sen svarade hon. "Ja men kan man inte få vara en snöstjärna?"


(googlad bild, bildkälla okänd)

Inga kommentarer: