söndag 12 maj 2013

Söndagsutflykt

Igår försökte jag förgäves få med mig familjen på utflykt, men idag lyckades jag. Och vilken utflykt vi fick! Det var nog meningen att vi skulle iväg just idag. Lagom väder, lagom mycket folk.

Vart vi tog vägen?




Till en djurpark!




Lagom till vi kom fram var det dags för matning. Faktiskt inte av våra barn, även om det brukar vara så. Man hinner knappt fram förrän det är dags att plocka fram matsäcken. Nej, här var det faktiskt nån annan som skulle få mat.





Nån som bor så här vackert.




Sälarna!





Mäktiga djur. Fast ingenting mot de mäktiga djur vi skulle träffa längre in i parken.






Den här till exempel!




Som skötte sig lika exemplariskt som mina barn. Nästan kusligt. Stora björnhanen som placerade sig själv en meter från staketet.




Och där satt han. En lång stund. Och poserade för oss. Overkligt att befinna sig så nära. En sån bjässe!




Att han satt så stilla. Tills det kom en familj med barn som inte var lika andäktigt tysta som mina. Tjoande barn och Stora Björn lummade iväg.




Och det gjorde vi också. För att titta på Mamma Björn och björnligan.




Sen fick kartläserskan leta upp nästa stopp.




Matpaus!




Och efter matpausen fortsatte vi vår runda. Och plötsligt kom det här glada barngänget rusande förbi oss.




Jodå, de sprang alldeles nära förbi oss. Hur söt var inte den dalmatinerprickiga?




Och efter kultingarnas lek fick barnen också lite spring i benen. Vilken tur att vi kom förbi en lekplats.


  

Där man kunde leka lite wild kids.




Spännande lekplats.


 


Och ännu mer spännande blev det när vi kom fram till ponnyridningen. Skulle hon våga eller inte? Jominsann!




Oj vilken stolt Loppa som red ett varv på Rödan. Rödan som inte alls tyckte om att jag gick bredvid med kameran i högsta hugg. Vilket man i och för sig kan förstå.




Men skogens konung brydde sig inte om min kamera.




Kanske för att han inte märkte den, där han låg och vilade sig.




Och det här slappa gänget brydde sig inte heller om oss.




Den här bjässen stod jag länge och väntade in, för han ville absolut inte titta åt mitt håll.




Och de här var de sista djuren jag fotograferade för sen hade vi gått hela rundan.





Och då var det dags att pyssla lite!




Vissa har horn på väggarna, vi sågade ut bitar och gjorde halsband av dem istället!




Inga kommentarer: