fredag 8 februari 2013

Fredagsefterrätt

Fredag betyder som bekant efterrätt. Hemma hos oss.




Idag utgick jag från det här receptet. Jag halverade mängden pajdeg och använde små pajformar. Halva mängden deg räckte till sex små pajformar. Jag använde marsanpulver och blandade kräm istället för sås, dvs 5 msk pulver och 2 dl mjölk. Fast krämen gjorde jag dubbel sats av. Och så hade jag blåbär, hallon och björnbär i frysen så de fick toppa marsankrämen. Jag valde att göra sex portioner istället för att använda deg till att göra gallermönster över bären som i originalreceptet.




In i ugnen på 200 grader tills pajenkanten börjar få färg.




Ungefär så här.

Smarrigt som sjutton. Även om jag föredrar att bara ha blåbär i pajen, men det är en smaksak. Nu hade jag blandade bär hemma, så då fick det bli så.




Och efteråt fick vi lägga oss i soffan för himmel vad mätta vi blev. På smarrig middag och smarrig efterrätt.


Fredag! Fredag! Fredag!
Redan?!


2 kommentarer:

House number 11 sa...

Så mumsigt med paj!
Det vill jag också ha!:)
Kram Jenny

smile sa...

Eller hur? Paj är alltid gott. Extra gott med vaniljkrämen. Mmm...